loading...

پاسارگاد تاباك| قهوه جوش|پيپ |توتون| فندك زيپو

پاسارگاد تاباك| قهوه جوش|پيپ |توتون| فندك زيپو

بازدید : 592
پنجشنبه 24 مهر 1399 زمان : 11:28

پیپ به زبان خیلی ساده:
پیپ ابزاری است که بطور خاص برای استعمال و تدخین توتون و تنباکو طراحی و ساخته شده است .شاید بهترین و ساده ترین توصیه ای که درباره انتخاب و خرید اولین پیپ بتوان داشت این جمله است که: از هر پیپی که خوشتان آمد، همان را بخرید!!
اما قبل از گوش دادن و رعایت این توصیه در نظر گرفتن برخی نکات و ویژگی ها لازم و مفید فایده است .
دنیای پیپ خیلی گسترده است در این مقاله به برخی نکات و اصطلاحات که در هنگام خرید پیپ باید در نظر گرفته شوند اشاره ای میکنیم.

تاریخچه پیپ :
تاریخچه پیپ
بعنوان وسیله ای جهت مصرف تنباکو به سال ها پیش از این باز میگردد .به نظر می رسد که همه چیز مدیون John Rolfe است که در سال ۱۶۱۲ میلادی الهام بخش کاشت و پرورش بذرهای توتون در ویرجینیای آمریکا بوده .اولین محصول وی که بنام Nicotina Tabacum معروف بود به دلیل اینکه نسبت به گونه آمریکای شمالی خود که دارای طعمی بسیار زمخت و تند و تیز بوده ، طعم ملایم تر و در عین حال دلچسب تری داشته ، خیلی زود در انگلستان و دربار بریتانیا مورد استقبال قرار گرفت و بزودی صادرات و انتقال تنباکوی ویرجینیا در تناژ بسیار بالا به انگلستان در حدود سال های ۱۶۱۶_ ۱۶۱۷ بصورت امری عادی و معمول درآمد .
در سال ۱۶۲۰ چیزی در حدود ۴۰۰۰۰ پوند تنباکوی ویرجینیا راه خود را از طریق رودخانه Jame River ویرجینیا و اقیانوس آتلانتیک به سوی اسکله های شهر لندن باز کرد.بیشتر حجم این خرید توتون پیپ به شکل مصرف داخل پیپ مورد استعمال قرار میگرفت و به همین دلیل در حدود ۴۰۰ سال پیش سونامی استفاده از پیپ و توتون انگلستان و در پی آن اروپا را فرا گرفت .

بازدید : 1022
سه شنبه 30 ارديبهشت 1399 زمان : 9:51

قهوه و تاریخچه قهوه :
قهوه نام نوعی نوشیدنی است که به واسطه بو دادن دان قهوه تولید می شود. این واژه شاید برایتان ناآشنا باشد، کافه یا کافا(kaffa) که عربی شده قهوه و نام شهری در اتیوپی است که گیاه قهوه ابتدا در آنجا روییده است. مردم اهل کفا به گیاه قهوه، بون می گویند. به گفته برخی عرب زبانان قهوه نام شرابی بوده است که با گذر زمان، نام این نوشیدنی شده است. ریشه واژه قهوه، قها می باشد که در گذشته نیز خوردن این نوشیدنی باعث بی اشتهایی می شده است (قها به معنی بی اشتهایی یا بی اشتها بودن است).
قهوه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های روی زمین است. تقریبا می‌توان گفت نسبت به نوشیدنی‌های الکلی، صنعتی و گازدار، این نوشیدنی مصرف به مراتب بیشتری دارد. اما در مورد تاریخچه قهوه باید بگوییم که قهوه تاریخچه بسیار جالبی دارد. به تعبیری می‌توان گفت فرایند کشف این دانه بسیار جالب و خواندنی است.
قهوه ابتدا در قرن یازده پدیدار شد، کشف قهوه توسط یک چوپان اهل کشور اتیوپی صورت گرفت، زمانی که چوپان دید گوسفندانش با خوردن برگ‌های یک درخت خاص انرژی مضاعف گرفتند، این درخت را مورد بررسی قرار داد. پس از مدتی مردم همان قبیله میوه‌ های درخت را جمع کردن و از عصاره آن در غذاهای شان استفاده نمودن و متوجه تاثیر بر افزایش هوشیاری خود شدند و پس از چندین سال به صورت اولین نوشیدنی مورد استفاده قرار گرفت و تا کنون نیز به همین شیوع مصرف شده است.کم کم و در قرن 14 میلادی قهوه رواج یافت و به شبه جزیره عربستان راه یافت و مصرف آن مانند روشی که از مردم اتیوپی آموخته بودند شروع شد، پس از مدتی درخت قهوه نیز برای مصرف مورد نیاز بود که در منطقه ای در کشور یمن کنونی درخت های ابتدایی در این منطقه کاشته شد سپس در قرن 15 میلادی قهوه به ترکیه نیز آورده شد و قهوه ترک نیز کار خود را در آن زمان آغاز کرد. ابتدا فقط در قصر سرو می‌شد ولی سپس جزو نوشیدنی های پرطرفدار افراد ثروتمند ترکیه لقب گرفت. به تدریج coffee در سراسر جهان رسوخ کرد و جزو پر طرفدار ترین نوشدنی ها قرار گرفت.

بازدید : 875
11 زمان : 1399:2

در مورد «Cold brew» يا “قهوه سرد دَم” تا به حال چيزي شنيده‌ايد؟ اگر بخواهيم به طور بسيار ساده قهوه سرد دَم را معرفي كنيم بايد اين‌طور بگوييم: قهوه عصاره گيري شده به وسيله آب سرد. طرز تهيه قهوه سرد دَم و همه چيز در مورد قهوه سرد دَم را در اين مقاله بخوانيد :
همان‌طور كه از نام قهوه سرد دَم مشخص است تفاوت آن با ساير انواع قهوه عصاره‌گيري به وسيله آب سرد است. در حقيقت همين تعريف ساده تفاوت‌هاي آن را با قهوه عصاره‌گيري شده توسط آب داغ مشخص مي‌كند. به عبارت ديگر در طرز تهيه قهوه سرد دَم همان‌طور كه از نامش پيداست حرارت نقشي ندارد، بلكه اين زمان است كه باعث عصاره گيري از سابه قهوه مي‌شود. براي درست كردن قهوه سرد دم گاهي حتي 24 ساعت براي صورت گرفتن يك عصاره گيري قابل قبول با آب سرد زمان لازم است. معمولا قهوه عصاره گيري شده از لحاظ طعم بسيار شفاف و شيرين و از نظر عطر و بو بسيار خوش عطر است. نكته حائز اهميت اين نوع قهوه اسيديته كمتر آن نسبت به قهوه‌هاي عصاره گيري شده به روش‌هاي ديگر است. بنابراين مي‌توان آن را به آن‌دسته از علاقمندان قهوه كه سيستم گوارشي حساسي دارند و معمولا پس از مصرف قهوه دچار ناراحتي سيستم گوارشي مي شوند به عنوان يك قهوه مناسب تجويز كرد. روش هاي متفاوتي براي طرز تهيه قهوه سرد دَم وجود دارد ولي به طور كلي مي‌توان روش تهيه آن را به اين شكل تعريف كرد: مجاورت آب سرد با سابه قهوه نسبتا درشت آسياب شده و استخراج كافئين و روغن ها، قندها و… در طول چند ساعت.

بازدید : 1004
11 زمان : 1399:2

دم كردن قهوه به روش تورگاي ييل ديزلي

دم كردن قهوه ترك به روش قهرمان مسابقات جذوه ايبريك جهاني تورگاي ييل ديزلي.
با مراحل زير به روش قهرمان جهان قهوه ترك تهيه كنيد
1-هشت گرم قهوه با آسياب ترك
2-قهوه آسياب شده را در جذوه مي ريزيد و به آرامي 65گرم آب با دماي 60درجه سانتيگراد به قهوه اضافه كنيد.
*توجه كنيد ترجيحا دماي آب همين اندازه باشد ولي آب با دماي اتاق هم مي تواند به همان اندازه نتا يج خوبي داشته باشد اگر كل زمان فر آيند دم كردن بين 2تا 2/5دقيقه نگه داشته شود.
3-با يك قاشق چايخوري قهوه و آب را به خوبي مخلوط كنيد.
4-حالا قهوه جوش را بر روي منبع حرارت قرار دهيد و حرارت را طوري تنظيم كنيد كه فرايند كامل دم كردن قهوه ي شما بين 2تا2/5دقيقه تمام شود.
*توجه كنيد در هنگام دم كردن قهوه به هيچ وجه محلول را هم نزنيد.
5- به دقت نگاه كنيد هنگامي كه فوم شروع به بالا آمدن به سمت لبه جذوه كرد قبل از شروع جوشيدن آن را از روي حرارت برداريد.
6-يك فنجان مخصوص قهوه ترك را كه قبلا گرم شده است در زاويه ي مناسبي نگه داريد كه در هنگام ريختن قهوه به آرامي درون فنجان فوم روي آن حفظ شود.
حواستان باشد كه ذرات ته فنجان را ننوشيد.
نوش جان.

منبع :‌سايت پاسارگاد تاباك

بازدید : 607
11 زمان : 1399:2

جدال بر سر قهوه:ترك يوناني عرب ارمني يا شايد چيزي ديگر !

همه‌چيز از شبه‌جزيره‌ي عرب شروع شد؛ وقتي كه در اواسط قرن ۱۴، قهوه براي نخستين بار در يمن كشت شد و از آنجا به‌تدريج به ديگر نقاط سرزمين‌هاي عربي رسيد. آب و هوا و خاك غني يمن، شرايطي آرماني براي كشت قهوه‌اي مرغوب فراهم كرده بود.

بازدید : 622
11 زمان : 1399:2

نوشيدن قهوه و اتفاقاتي كه در بدن مي افتد!!!

به طور حتم نوشيدن قهوه براي افرادي كه طعم يك قهوه خوب و اعلا را چشيده اند بسيار لذت بخش است ، براي بعضي از افراد تفريحي دوست داشتني است، براي برخي سرشار از حس آرامش است و براي بعضي ديگر بهترين دوست و همراه روز هاي پر مشغله كاري ست.

در هر صورت نوشيدن قهوه براي هر شخص به صورتي خاص و ويژه است . از آنجاي كه اين همه حس خوب و شور و نشاط را در مصرف كنندگان قهوه ديديم برآن شديم تا با كمي تحقيق و بررسي متوجه شويم وقتي كه انسان يك فنجان قهوه را مي نوشد چه اتفاق هايي در بدن وي رخ مي دهد و تاثيرات قهوه در بدن شخص چقدر ماندگار هستند .

بازدید : 924
11 زمان : 1399:2

قهوه سبز

قهوه سبز فوايد بسياري دارد. قهوه سبز براي كاهش وزن در روندي سالم و بدون مضرات كار خود را انجام مي‌دهد.مقدار بالاي كلوروژنيك اسيد در قهوه سبز به كم شدن چربي بدن توسط افزايش سوخت و ساز بدن و استفاده از چربي ذخيره شده در بدن كمك مي‌كند.

تحقيقات بسيار زيادي روي عصاره قهوه سبز انجام شده است كه به عنوان يك رژيم هاي لاغري، رژيم هاي چاقي - مهم براي كاهش وزن شناخته مي‌شود. اين تحقيقات نشان دادند كه كلوروژنيك اسيد موجود در قهوه سبز 45درصد به كاهش جذب چربي‌اي كه در غذاي مصرفي وجود دارد و تحريك متابوليسم كمك مي‌كند.آنتي اكسيدان اصلي در عصاره قهوه سبز يعني اسيد كلوروژنيك، در آزاد شدن آنزيم G6P به وجود مي‌آيد كه به طور محسوسي در تعادل قند خون نقش اساسي ايفا مي‌كند، در نتيجه براي ديابتي‌ها دريافت اين مكمل مي‌تواند مفيد باشد.

بازدید : 631
11 زمان : 1399:2

نياز برخي گونه‌هاي گياه قهوه به نور مستقيم خورشيد و با توسعه مزارع در كشورهاي مختلف به دليل كمبود زمين مناسب مقدار زيادي از جنگل‌ها تخريب گرديد كه اين باعث تخريب زيستگاه جانوران زيادي بخصوص پرندگان شده است

بازدید : 614
11 زمان : 1399:2

قهوه از مزرعه تا فنجان (قسمت 2 )


براي برداشت ميوه با كيفيت از يك گياه زماني 4 تا 5 سال لازم است.در هر دوره باردهي گياه شكوفه ميزند و پس از گذشت 30 الي 35 هفته شكوفه ها تبديل به ميوه ميشوند.برداشت قهوه ساليانه ميباشد و البته برخي از كشور ها مانند كلمبيا بعلت شراسط محيطي در سال 2 بار برداشت دارند.روش دستي معمول ترين روش چينش قهوه است كه در آن ميوه ها يكجا از شاخه به وسيله دست چيده ميشوند ودر چينش ميوه ها گزينش انجام نمي شود كه البته در اين روش ميوه هاي سبز هم همراه ميوه هاي رسيده به زمين ريخته ميشوند و اگر پروسس آنها با ميوه هاي رسيده انجام شود،بي شك تاثير منفي روي قهوه ميگذارند. دليل رايج بودن اين روش برداشت،ارتفاع بالا از سطح دريا،دسترسي دشوار ماشين آلات،و از آنجا كه اغلب كشورهاي قابل كشت قهوه،در حال توسعه ميباشند نيروي كار بسيار ارزان است.


گياه قهوه معمولا سه تا چهار سال پس از كاشته شدن شروع به توليد گل مي‌نمايد و از اين گل‌ها، ميوه‌ي گياه قهوه نمايان مي‌شود (كه معمولا به عنوان گيلاس‌هاي قهوه شناخته مي‌شوند)، اولين برداشت مفيد از اين گياه، پنج سال پس از كشت امكان پذير است. اين گيلاس‌ها در حدود هشت ماه بعد از ظاهر شدن گل، با تغيير رنگ از سبز به قرمز يا بنفش رسيده مي‌شوند و اين زماني است كه محصول بايد برداشت شود.

منبع :‌سايت پاسارگاد تاباك

بازدید : 1053
11 زمان : 1399:2

انواع قهوه

امروزه انواع قهوه با نام هاى ترك، فرانسه يا اسپرسو شناخته مى شوند.جالب است بدانيد نامگذارى قهوه به اين نام ها، ربطى با نحوه كشت يا محل كشت آن ندارد.

زيرا كشورهاى تركيه، فرانسه يا ايتاليا مزارع كشت قهوه ندارند و قهوه فقط در يك شرايط خاص و در مناطقى كه داراى آب و هواى گرم حاره اى باشند رشد پيدا مى كند.اصطلاح قهوه ترك از آنجا پديد آمد كه ترك ها، اولين كشورى بودند كه قهوه را به شيوه اى كه خودشان مى پسنديدند، پخت و آسياب كرده و سپس مى جوشاندند. ترك ها پودر قهوه را با آب حل كرده، سپس مى جوشاندند و بعد از به اصطلاح عمل آمدن قهوه، آن را مى خوردند. در اين روش، خود قهوه علاوه بر عصاره و شيره آن نيز خورده مى شود كه برخى معتقدند در درازمدت باعث از بين رفتن پرزهاى معده مى شود. اگر تنها ۱۰ درصد از جمعيت ۷۰ ميليونى ايران، يعنى فقط ۷ ميليون از ايرانيان قهوه بنوشند، روزانه بايد در ايران ۵۶ تن قهوه مصرف شود.
بعد از آن فرانسوى ها به اين دليل كه نمى توانستند قهوه را مانند ترك ها مصرف كنند، روش جديدى را ابداع كردند و با قرار دادن فيلترى در قهوه جوش، قهوه را صاف كرده و بعد مى نوشيدند. قهوه اى كه از اين روش به دست مى آمد به نام قهوه فرانسه معروف شد.ايتاليايى ها نيز در سال ۱۸۲۲ روش جديدى را ابداع كردند كه شايد بهترين روش تهيه قهوه باشد. به اين طريق كه در فشار بالا و با آب ۹۰ درجه از دانه قهوه، عصاره آن گرفته مى شود. قهوه به دست آمده از اين طريق به قهوه اسپرسو معروف است. اسپرسو در زبان ايتاليايى به معنى خيلى كوتاه و چيزى كه از طريق اعمال فشار زياد به دست آمده، است.قهوه، علاوه بر اينكه در ۳ نوع ترك، فرانسه و اسپرسو شناخته مى شود، به طور كلى در دو نوع ربوستا و عربيكا كشت و برداشت مى شود.
قهوه عربيكا بيشتر در كشورهاى آفريقايى و آمريكاى لاتين و قهوه ربوستا در كشورهاى آسياى شرقى كشت مى شود. در ضمن ۷۰ درصد توليدات قهوه دنيا را قهوه عربيكا تشكيل مى دهد.در حقيقت قهوه هاى ترك، فرانسه و اسپرسو علاوه بر آنكه شيوه تهيه آنها متفاوت است، هر يك با درصدهاى مختلفى از قهوه هاى عربيكا و ربوستا تشكيل شده اند. گاهى نيز ديده مى شود، در تهيه قهوه ترك، تنها از قهوه ربوستا و براى قهوه اسپرسو فقط از قهوه عربيكا استفاده مى شود. اين درصدها در هر كشور بسته به ذائقه مردم آن متفاوت است .

منبع :‌سايت پاسارگاد تاباك

تعداد صفحات : 24

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 260
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 42
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 49
  • بازدید ماه : 1811
  • بازدید سال : 3117
  • بازدید کلی : 2507278
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی